Blog indlæg 3: Innovationskompetence i relation til
at arbejde med mennesker med funktionsnedsættelser
En bog, som jeg er blevet meget inspireret af at læse her på
modul 1 er Lotte Darsø´s Innovationspædagogik. Hendes beskrivelse af, hvad
innovationskompetence er, falder godt i tråd med hvad mit arbejde består i. Kompetence er evnen til at takle
situationer og problemer, når de opstår, ved at trække på egen viden og
erfaring, og innovation er at se
muligheder, og at være i stand til at føre disse muligheder ud i livet på en
værdiskabende måde. De to egenskaber ser jeg i høj grad komme i spil i mit
arbejde med at hjælpe mennesker med funktionsnedsættelser.
Da jeg for knap et år siden var på teknologiseminar med
kollegaer fra hele landet fik jeg under vores gallamiddag en oplevelse som har
siddet hos mig lige siden. Under middagen spørger en kollega mig om, hvor længe
jeg egentlig har været indenfor faget, og hvor til jeg svarer, at jeg har været
med i 9 år, og til dette svarer kollegaen, at så har jeg godt nok fyldt meget.
Først tænkte jeg, at han var uforskammet, men jeg har gået og tænkt længe over
det, og jeg er kommet frem til, at det måske i virkeligheden betød, at jeg var
god til mit arbejde. Hænger det sådan sammen? Det vælger jeg i hvert at tro.
En egenskab som er vigtig i forhold til mit arbejde er, at
kunne se muligheder eller udfordringer frem for begrænsninger. Hvis jeg ser et
menneske med funktionsnedsættelse, og starter med at se begrænsningerne i
forhold til hvad dette menneske kan gøre ud fra sin nuværende situation, så kan
jeg lige så godt pakke sammen med det samme, da jeg ikke har tiltro til, at jeg
kan løfte opgaven med at finde en løsning. Hvis jeg i stedet for vælger, at se
på mulighederne eller udfordringerne, så er jeg allerede kommet et skridt længere
imod at finde en løsning. I de 9 år jeg har arbejdet med dette område har jeg
kun haft 2 sager, hvor jeg ikke har været i stand til, at finde en løsning, og
det hang sammen med, at teknologien som jeg skulle bruge ikke på daværende
tidspunkt var udviklet nok til, at jeg kan anvende den som en løsning. Men det
betyder ikke, at jeg har opgivet disse 2 sager, men at de ligger og rumsterer i
baghovedet, og at jeg venter på at teknologien bliver god nok til, at jeg kan
tage den i anvendelse.
Jeg elsker mit arbejde, og har altid sagt, at det bedste ved
arbejdet er, at se den glæde som det skaber hos de menneske jeg hjælper. Det at
de får nogle muligheder for at indgå i fællesskaber, og kunne deltage på mere
lige vilkår er noget som betyder meget for dem. Hvis ikke det er værdiskabende,
så ved jeg ikke hvad værdiskabelse er.
At arbejde innovativt i forhold til, at skabe og finde
løsninger gør, at jeg hele tiden udvikler mig i min stilling som IKT-konsulent.
Det at kunne tænke ”ud af boksen” i forhold til løsninger gør, at jeg er god
til mit arbejde, og det er måske også grunden til at jeg har ”fyldt” meget som
min kollega udtrykte det. Jeg deler gerne min viden omkring løsninger, da jeg
tror på, at fælles vidensdeling er fremtiden. Vi er ikke så mange som arbejder
indenfor dette område, og derfor bliver det essentielt at vi vidensdeler på
tværs, så dem som kommer efter mig/os kan drage nytte af den viden som er blevet bibragt
området, og drage nytte af denne viden. Det betyder samtidig også, at min og
andres viden skal dokumenteres, så vi får en fælles ”base” hvorfra man kan
trække på forskellige løsninger. Denne base findes ikke i øjeblikket, og måden
det foregår på er, at man skriver ind i et forum under Socialstyrelsen, hvor
man smider sit spørgsmål op, og så byder folk ind med forskellige
løsningsforslag i forhold til det konkrete spørgsmål.
At arbejde innovativt
i forhold til at finde løsninger indebærer også en del Trial & Error. Men
det hører med til arbejdet, og skal ikke ses som et nederlag, men som en
mulighed. Den løsning som en borger ikke kan bruge kan måske med tiden bruges
af en anden. Det er i hvert fald det jeg har oplevet mere end en gang. En anden
betydning er, at man ofte afsøger Internettet i forhold til at finde nye spændende
tiltag eller løsninger som man kan bruge fremadrettet. Det er ad denne vej jeg
ofte har fundet nye spændende løsninger, som jeg efterfølgende har købt hjem,
og siddet og afprøvet på alle tænkelige måder, så jeg har opnået viden om, hvad
jeg kan bruge løsningen til når tiden er inde til at afprøve den i praksis.
Inden man kommer så langt som til at finde en løsning skal
der først foretages en udredning af den enkelte borger, og herunder graden af
funktionsnedsættelsen. Hvilke ønsker som borgeren har i forhold til at kunne få
et så selvstændigt liv som muligt. Men det er også vigtigt, at vide noget om
diagnoser, da diagnosen fortæller noget om, hvordan sygdommen progredierer, og
det har betydning for, hvordan man griber sagen an på kort og lang sigt. Her er
det igen, at innovationen kommer i spil, da man på kort sigt godt kan komme en
løsning, men når der sker en progrediering med yderligere funktionsnedsættelse
som følge, så kan det stille større krav til den løsning man så stiller op med,
og det kan være udfordrende for den enkelte IKT-konsulent. Men udfordringer er
samtidig også det som skaber udvikling, og her i ligger innovationen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar