Blog-arkiv

tirsdag den 17. oktober 2017


Blog indlæg 4: Refleksion over bloggens egnethed som refleksions- og formidlingsværktøj i egen arbejdspraksis

Nu har jeg igennem en måned arbejdet med Blogopsætning og blogindlæg. Da jeg er en novice indenfor dette område, så har det på en og samme tid været spændende, men også udfordrende, dels at skulle oprette en blog og dernæst sætte sig ned og skrive nogle blogindlæg med udgangspunkt i egen arbejdspraksis.
Opgaven med at få oprettet en blog som for mit vedkommende blev Google Blogger var udfordrende på den måde, at det tog lidt tid inden jeg havde gennemskuet strukturen i bloggen, og kunne begynde at arbejde med den i forhold til opsætning og indhold. Da dette var på plads, så var det faktisk spændende, at arbejde med indhold og form af bloggen. Da man er tidsmæssigt presset på modulet, og særligt i forhold til den første del af opgaven, så følte jeg ikke tiden var til, at jeg kunne arbejde så meget med indhold/form som jeg ellers gerne ville, men ud fra de givne forhold er jeg meget godt tilfreds. Jeg havde gerne set, at modulet havde været længere, så man virkelig kunne arbejde sig mere ind i dybden med bloggen, og sat et mere markant/personlig aftryk på bloggen.
Med hensyn til blogindlæggene, så har jeg valgt tre forskellige indfaldsvinkler. Det første indlæg omhandlede mine refleksioner omkring valg af MIL studie. Det næste blogindlæg handlede om opstarten på MIL og dialogen og debatterne i forummerne, og blogindlæg nummer tre handlede om innovationskompetence i relation til min daglige arbejdspraksis, og arbejdet med mennesker med funktionsnedsættelser.
Det har været tre blogindlæg som har haft betydning for mig, men hvorvidt de retter sig imod og har interesse for mine medstuderende og lærere skal jeg lade stå usagt, men tænker at det vel kan måles ved hvor mange der har været inde og kigge på ens blog. Det betyder heller ikke så meget for mig personligt, da det at få sat ord på mine tanker i forhold til at skrive de tre blogindlæg har været det vigtigste for mig i denne proces. For mig har det været en svær opgave at skrive disse blogindlæg, og også nu hvor jeg sidder og skal reflektere over, hvorvidt bloggen er velegnet som refleksions- og formidlingsværktøj i forbindelse med egen arbejdspraksis synes jeg det er svært at få omsat tanke til noget skriftmæssigt. Hvis man ikke er en ekvilibrist ud i sproglig formulering som nogen af mine medstuderende er, og som også kan ses i forhold til dialogen i forummerne under opgave 1, så bliver dette en svær opgave, og en som jeg ærligt ville have valgt fra hvis jeg havde fået muligheden for det.
Når det er sagt, så synes jeg trods alt, at jeg er kommet igennem opgaven på fornuftigt vis. Bevares det er ikke prangende eller storslået, men i relation til den tid jeg har brugt på at løse opgaven, så er jeg tilfreds.
Tilbage står så spørgsmålet omkring egnetheden af bloggen som refleksions- og formidlingsværktøj i egen arbejdspraksis. Med hensyn til den første del omkring bloggen som refleksionsværktøj, så giver det meget god mening, at anvende den som et refleksionsværktøj i relation til selve modulet som vi har været igennem, og det er både i forhold til opgave 1 med dialog i forummerne, men også med hensyn til det at skrive blogindlæg. Hvis jeg skal tænke bloggen som et formidlingsværktøj, så skulle det være i samspil med bloggen som refleksionsværktøj, og bruges til fremvisning for nye MIL studerende som skal igennem den samme øvelse som vi har gennemgået, og give dem et lille indblik i det nye som de skal til at starte på. Her mener jeg det vil give rigtig god mening, at fremvise bloggen.
Der hvor jeg synes, at jeg har svært ved at se egnetheden af bloggen som refleksionsværktøj er i forhold til mit daglige arbejde som IKT-konsulent. I forbindelse med blogindlæg 3 gav det god mening at bruge bloggen som refleksions- og formidlingsværktøj i forhold til at beskrive min arbejdspraksis, og hvordan jeg ser, at innovationskompetence spiller en rolle i min arbejdspraksis. Men jeg vil være ærlig og sige, at jeg nok aldrig ville bruge bloggen som refleksions- og formidlingsværktøj ellers i forhold til mit arbejde, og slet ikke i et offentligt forum. Grunden hertil er, at blogindlæg som jeg ser det skal være målrettet en gruppe af mennesker som deler en fælles interesse og i et offentligt forum, og der kan jeg ikke få øje på målgruppen, hvorfor det ikke vil give mening at ligge blogindlæg ud.
Det bedste ved at have prøvet at skrive blogindlæg er som jeg tidligere har nævnt, at jeg får sat ord på mine tanker, og hvis jeg skulle bruge dette koncept til noget konstruktivt, så ville det fremadrettet være, at jeg skulle sætte mig ned og skrive et blogindlæg som ikke skulle udgives, men fordi jeg har noget som jeg gerne have ud, og få sat ord på tankerne, og der kan jeg se bloggen som et refleksionsværktøj.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar