Blog indlæg 1: I denne min første blog nogensinde har jeg valgt at
reflektere over mit valg af MIL studie, og de overvejelser jeg har gjort i
forbindelse med dette.
Inden
jeg startede på modul l IKT–baserede læreprocesser på Master
i IKT og Læring var der gået 2 års overvejelser med at finde ud af om det også
var det rigtige for mig. Hvad mener jeg så med om det var det rigtige. For at
besvare dette spørgsmål er jeg nødt til, at starte med at fortælle hvad jeg
arbejder med i min dagligdag, og hvad arbejdet indebærer, men inden jeg
fortæller dette, så tager vi et skridt længere tilbage, og starter med hvad der
førte frem til mit nuværende arbejde.
Jeg blev
færdig som Datamatiker i 2001, og havde en forestilling om jeg skulle ud have
et arbejde, hvor jeg skulle arbejde med Data Warehouse, da det at arbejde med databaser
ORACLE, MySql o.s.v. var noget jeg i løbet af min uddannelse havde fundet ud
var lige noget for mig. Min hovedopgave på datamatiker studiet omhandlede
selvfølgelig dette emne, og jeg synes selv min opgave var god.
Nu stod
jeg så med en datamatiker uddannelse, og skulle finde arbejde og det fik jeg
skam også. Jeg fik en stilling hos REVA Centret inde i København, og arbejdet
bestod i at lave dataudtræk fra Excel databaser. Det var ikke lige sådan, at
drømmen om at arbejde med Data Warehouse så ud, men vi skal jo alle starte et
sted.
Jeg
nåede at være ansat 1 år derinde, da min kone en dag kom og spurgte, om ikke
det kunne være spændende at tage til udlandet og arbejde. Jeg forestillede mig,
at vi skulle hen et sted, hvor der var dejligt varmt, så da hun sagde Grønland
tænkte jeg, at det var ikke lige det der var mit første valg, og så med 3 små
børn. Nå, men Grønland blev det, og så skulle vi finde ud af hvad vi skulle
lave. Min kone var lærerudannet, og hun blev ansat som lærer, men da jeg ikke
var lærerudannet, så fik vi strikket en ansættelse sammen, så jeg skulle
arbejde med skolens IT. Glæden var stor da vi ankom, lige indtil at vi stod ud
af helikopteren, og skolelederen stod med en ny ansættelseskontrakt i hånden,
hvor der stod at jeg skulle undervise. Det protesterede jeg imod, men når man
er 5000 km fra Danmark, så kan man protestere alt hvad man vil, og lige meget
hjælper det.
Så jeg
startede min lærer karriere i Grønland uden at vide noget om didaktiske
overvejelser. I starten lænede jeg mig op af min kone som vidste noget om alt
det jeg ikke gjorde, og hun var en stor støtte for mig i den tid vi var i
Grønland. Af årsager jeg ikke skal komme ind på her, så tog vi hjem efter 1 år,
og afbrød dermed den kontrakt vi havde indgået om, at blive i 3 år.
Efter
vores hjemkomst hang arbejde inden for It-branchen ikke på træerne, så i stedet
for begyndte jeg at læse til lærer på KDAS i Ballerup. Jeg havde fået smag for
at undervise efter mit år i Grønland, og hvorfor så ikke få papirer på det. De
næste 4 år læste jeg til lærer, og mens jeg læste fik jeg foden indenfor og
blev tilkaldevikar på en skole, og lidt senere fik jeg en fast stilling som
lærer på samme skole. Jeg kan ikke anbefale, at tage en læreruddannelse fuld
tid og så arbejde som lærer på fuld tid, men det kunne lade sig gøre da min
læreruddannelse var netbaseret, hvilke gjorde, at jeg ikke skulle i skole hver
dag, og det var medvirkende til at jeg klarede mig igennem.
Efter
min uddannelse fortsatte jeg med at arbejde på samme skole og elskede at
undervise, men igen kom der nogle omstændigheder i spil som gjorde, at jeg
valgte at søge væk. Det var her jeg faldt over en stillingsannonce hvor man
søgte en IKT-konsulent til Specialcenter Roskilde. Da jeg læste annoncen følte
jeg bare, at denne stilling var skræddersyet til mig, så jeg søgte stillingen,
og fik den.
Og nu er
vi så tilbage hvor vi startede, nemlig hvad er det så jeg arbejder med, og hvad
indebærer mit arbejde. Jeg arbejder til daglig med mennesker som alle har det
til fælles, at de har en eller anden form for funktionsnedsættelse, og ikke
alle har nødvendigvis en diagnose, men diagnosen er ikke det afgørende i
forhold til det jeg skal hjælpe dem med. Jeg skal sammen med ”borgeren”(det
kalder vi dem) foretage udredning, undervisning og rådgivning i forhold til
kommunikationsvanskeligheder. Hvad ligger der så lige i den beskrivelse?
For at
give en forståelse af beskrivelsen, så vil jeg starte med at se på hvad ordet
kommunikationsvanskelighed dækker over. Kommunikationsvanskeligheder indenfor
mit regi dækker dels over, at du ikke har et talesprog, hvilket giver god
mening når vi taler om kommunikationsvanskeligheder, men det dækker også over,
at du ikke er stand til f.eks. at anvende teknologier som computer, Ipad, Smartphones
eller lign. i din dagligdag som følge af en funktionsnedsættelse, som ikke
nødvendigvis har med talesproget at gøre. Giver det mening?
Lad mig
give et eksempel på hvordan der skabes sammenhæng imellem at have et talesprog
og så have kommunikationsvanskeligheder. Jeg har en borger som har en aggressiv
form for Sclerose, og jeg skal ikke gå ind i længere udredning af, hvad denne
diagnose indebærer, da man selv kan læse om dette på nettet.
Men da
jeg lærer borgeren at kende sidder vedkommende i manuel kørestol, og kan bevæge
den ene hånd en smule. Borgeren kan lige styre fjernbetjeningen på TVét og
trykke på et nødkald. Nødkaldet aktiverer telefonen(stationær telefon) som
løfter røret, og borgeren kan tilkalde hjælp. Borgeren har ingen vanskeligheder
med at tale, og udtrykker sig klart og tydeligt, men har ikke anden førlighed
en beskrevet ovenfor. Det er så her, at jeg kommer ind i billedet.
I min udredning med borgeren finder jeg ud af,
at der er et ønske om at være på Sociale medier(Internettet, Facebook), skrive
og modtage E-mails, betjene telefon(ringe og modtage opkald) samt skrive og
modtage SMSér. Det er noget vi i dagens Danmark tager for givet, at vi alle
bare gør, men for en gruppe af mennesker er dette ikke en selvfølge, og de skal
have hjælp til at kunne dette.
Min
arbejde består i, at få alle disse del elementer af ønsker til at gå op i en
højere enhed, så borgeren får en så selvstændig hverdag, og hvor det er
borgeren som styrer aktiviteterne. I det konkrete tilfælde bliver løsningen en
øjenstyret computer, hvor jeg integrerer alle del elementerne, så der skabes en
helhed. Undervejs i forløbet får borgeren bevilliget en elektrisk kørestol, og
den bliver så også integreret i den samlede løsning, således at borgeren kan styre
kørestolen med øjenstyringen. Hvis du synes, at det lyder som utopi, så tag
lige og kigge på den video som jeg har lagt et link til.
Det er ikke min borger, men det
kunne det godt have været. Kommunikationsbegrebet bliver således udvidet til at
omhandle mere end bare det verbale/nonverbale, og det er indenfor dette
spændingsfelt at jeg arbejder.
Dette
bringer mig så tilbage til mit spørgsmål om, hvorvidt MIL uddannelsen er det
rigtige for mig. Jeg har været meget i tvivl, men i løbet af seminariet i
Aalborg gik det pludselig op for mig, hvor jeg kan integrere uddannelsen i mit
daglige arbejde. Denne åbenbaring kom første gang, da jeg hørte Janni Nielsen,
professor, Copenhagen Business School tale om faget IKT og interaktionsdesign
som er modul ll på MIL uddannelsen. Jeg fik en god snak med Janni omkring
interaktionsdesign og Internet of Things, og jeg skal ikke gå ind i detaljer
omkring det her, men bare sige, at det var en øjenåbner for mig, og det gjorde,
at jeg fik sat tingene ind i et perspektiv som jeg kunne forholde mig til, og
som gjorde det klart, at jeg var på rette spor i forhold til mit valg af
uddannelse.
Den
næste åbenbaring kom om lørdagen, hvor jeg hørte Jørgen Lerche Nielsen(RUC)
tale om læringsteorier. Jeg har sjældent mødt en som så præcist og enkelt kunne
give et overblik over læringsteorierne, og gøre det super interessant
samtidigt. Jeg husker min tid fra seminariet, hvor jeg kæmpede mig igennem dem,
og hvor det bare gjaldt om at få det overstået, men lige her i Aalborg var det,
at jeg indså, at disse kunne give mig noget i forhold til mit daglige arbejde.
Nu kunne jeg tage noget ud fra teorierne, og omsætte det til praksis. Hvordan
så det? Jo, det er sådan, at jeg ofte i forbindelse med mit arbejde med
opsætninger og lign. skal undervise i hvordan pårørende, ægtefæller, hjælpere, lærere
eller pædagoger selv kan arbejde videre med det jeg afleverer, og her stiller
det krav til mig som underviser, da vi ikke alle sammen har de samme faglige
kvalifikationer indenfor f.eks. It. Det stiller krav til mig at kunne håndtere
denne mangfoldighed af personer, og her er det at jeg kan gøre brug af
læringsteorierne.
Jeg
glæder mig til, at komme i gang med at bruge det jeg har lært, og det jeg
kommer til at lære, og min tvivl, ja, den synes begravet et sted oppe i
Aalborg.
Dette er
således mit første forsøg på at skrive en blog, og det skal ikke tages for mere
end det er. Det har været sjovt og det har givet stof til eftertanke, og så er
det faktisk mere tidskrævende end jeg havde forestillet mig, men nu er jeg
kommet i gang, og det vil jeg glæde mig over J.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar